11 asiaa, joita et todennäköisesti tiennyt unesta

Vietämme keskimäärin kolmasosan elämästämme nukkuen. Zzz. Tässä on 11 veikeää unifaktaa, jotka saanevat sinut pyörittelemään silmiäsi päässäsi. Ehkä et tiennyt, että kirahvi tuskin nukkuu? Ja mikä on todellinen hereillä pysymisen maailmanennätys?

1) Vähäinen unimäärä

Kirahvi nukkuu keskimäärin vain 30 minuuttia vuorokaudessa -mikään toinen eläinlaji koko eläinkunnassa ei nuku vähempää. Vähäinen unimäärä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kirahvin pitää varoa muita, takanaan väijyviä vaarallisia eläimiä.

Kirahvi nukkuu vain muutaman minuutin kerrallaan käpristäen niskansa ja lepuuttaen päätään selkäänsä vasten. Se voi nukkua myös seisoaltaan.

Vankeudessa oleva kirahvi voi sen sijaan nukkua jopa 4,6 tuntia vuorokaudessa.

2) Mustavalkoiset unet

Emme yleensä näe värillisiä unia ja siitä saamme kiittää väritelevisiota. Ennen sen keksimistä noin 15 prosenttia meistä kykeni uneksimaan kaikilla sateenkaarenväreillä. Väritelevision käyttöön tulon jälkeen noin 75 prosenttia meistä alkoi näkemään unta todellisissa väreissä.

3) Hereillä 11 päivää

17-vuotiaalle Randy Gardenille oli ilmeisesti masentavaa ajatella, kuinka paljon elämästä kuluu nukkumiseen. Yhdessä vaiheessa hän piti itseään hereillä 11 päivää eli tarkemmin 264 tuntia ja 12 minuuttia -kukaan toinen ei ole koskaan ollut hereillä Gardneria pidempään. Maailmanennätys suoritettiin vuonna 1964 ja tämän jälkeen hän nukkui 15 tuntia.

4) Oletko koskaan miettinyt, kuinka kuurot uneksivat?

Vaikuttaa todellakin siltä, että he (kuurot) käyttävät viittomakieltä – myös nähdessään unta.

Vuonna 2017 tehdyssä tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota 71-vuotiaaseen seniorimieheen, jolla ei ollut ainoastaan kuulovamma, vaan ongelmia myös REM-univaiheessa. Miehen havaittiin käyttävän viittomia nukkuessaan, minkä vuoksi saatiin selville, mistä hän uneksi.

5) Miksi et anna askelmittarin tikittää nukkuessasi?

Helsenorge.no-nimisen lehden mukaan 20-30 prosenttia meistä on nukahtanut kesken kaiken ainakin kerran elämässään. On myös myytti, ettei pitäisi herättää nukahtamaisillaan olevaa ihmistä. 15 ikävuodesta alkaen monet nuoret kärsivät tästä, mutta useimmat pääsevät kuitenkin eroon unihäiriöstä.

Kirahvi nukkuu vain 30 minuuttia vuorokaudessa.

Sjiraffen sover bare i 30 minutter per døgn


6) Älä nuku kumppanisi kanssa

Yksi neljästä amerikkalaisesta haluaa todellakin nukkua omassa sängyssään. Näin heidän ei tarvitse kuunnella kuorsaamista tai herätä siihen, että kumppani kääntyilee ja ottaa itselleen kaksinkertaisen tilan sängyssä. Saattaa kuulostaa hieman epäromanttiselta, mutta näin he kenties heräävät levänneinä ja voivat hoitaa avioliittoaan aamusta alkaen.

7) Selviydyt ilman ravintoa, mutta et ilman unta

Pärjäät kokonaisen viikon syömättä, mutta viikko nukkumatta alkaa vaikuttaa kiduttamiselta. Unen puutteella on vakavia seurauksia henkiselle ja fyysiselle terveydelle. Unettomuutta ei välttämättä voi verrata sormen poikkileikkaamiseen, jota paljon vaarallisemmaksi univelka voi muodostua.

8) Entä unissa esiintyvät ihmiset?

Olet ehkä nähnyt unissasi esiintyvät ihmiset aiemmin, mutta et voi tarkalleen muistaa keitä he olivat. Todellisuudessa olet tavalla tai toisella nähnyt nämä ihmiset jossain vaiheessa ennen heistä uneksimistasi. Yksinkertaisesti se tarkoittaa, että nämä ihmiset heijastavat jotakin puolta sinusta itsestäsi; tunnetta tai luonteenpiirrettä.

9) Kuinka nopeasti nukahdat?

Tavallisesti ihminen nukahtaa 10-15 minuutissa. Mikäli nukahdat ensimmäisten viiden minuutin kuluessa, sinulla on todennäköisesti suuri univelka. Yksilön tarvitseman unen määrä on yksilöllistä, mutta useimmat tarvitsevat unta kuudesta yhdeksään tuntia.

10) Rikkaat nukkuvat hyvin

The Sleep Councilin raportista ilmenee, että ne, joiden keskiansiot vaihtelevat 700 000-900 000 välillä nukkuvat hyvin. Todennäköisesti heillä on vähemmän taloudellisia ongelmia, jotka valvottaisivat heitä.

11) Melatoniini-valmisteet voivat auttaa sokeita

Sokeiden yksi suurimmista haasteita on, etteivät he tiedä onko yö vai päivä. Tämä voi epäsuorasti vaikuttaa biologiseen kelloon ja näin johtaa huonompaan unenlaatuun. Melatoniini voi säätää vuorokausirytmiä, myös sokeilla, ja näin tehdä elämästä helpompaa.

Saatat haaveilla yhtä vähäisestä unimäärästä kuin kirahvi. Niin vähäisellä kuin 30 minuutin unimäärällä voisit käyttää päivän tehokkaammin. Kylmä totuus kuitenkin on, että me ihmiset tarvitsemme noin kahdeksan tuntia unta. Jos sinulla on nukahtamisongelma tai et saa nukuttua tarpeeksi pitkään, voit aina kokeilla melatoniini-valmistetta.

Melatoniini on luonnollinen hormoni, joka viestittää kehollesi, että nyt on aika nukkua. 8hours-univalmiste sisältää melatoniinia 1 mg ja auttaa sinua nukahtamaan illalla. Kannattaa kenties kokeilla, mikäli et halua rikkoa Randy Gardnerin ennätystä…

8hours

Kokeile 8hours 60 päivän ajan

50% alennuksella – vain 17,25

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.


Lähde:

https://www.neat-nutrition.com/blogs/news/8-things-you-probably-didn-t-know-about-sleep