5 syytä, miksi heräät yöllä

Ei ole harvinaista herätä useita kertoja yössä. Mutta onneksi uniongelmien hoito on helpompaa kuin luuletkaan. Tässä artikkelissa esittelemme syitä, joiden takia heräät öisin sekä vinkkejä, joiden avulla voit nukahtaa helposti uudelleen.

Itse asiassa useimmat meistä heräävät monta kertaa yön aikana tajuamatta sitä, koska nukahdamme uudelleen nopeasti.

Mutta jos sinulla on jatkuvasti yöllisiä heräämisiä, se voi johtua useista asioista. Näitä ovat pinnallinen unisykli, stressi ja muut terveyteen liittyvät ongelmat.

Useimmat aikuiset tarvitsevat 7-9 tuntia unta joka yö toimiakseen parhaimmillaan seuraavana päivänä.

Tutustu myös: Unilaskuri eli kuinka paljon unta tarvitset

REM-uni ja unisyklit


Kun nukut, käyt läpi useita erilaisia unijaksoja. Ei ole harvinaista herätä näiden syklien aikana, mutta yleensä nukahdat uudelleen yhtä nopeasti.


Kunkin vaiheen pituus vaihtelee yön aikana. Koet pidemmän, syvän unen vaiheen yleensä aikaisin yöllä, kun taas REM-uni hallitsee aikaisin aamulla.

REM-unen aikana nukut helpommin, ja tässä vaiheessa uneksit eli näet myös unia.

Seuraavaksi kerromme joitakin yleisimpiä syitä siihen, miksi heräät yöllä:

1. Levoton uni stressin seurauksena

Stressi on usein yleisin syy heräämiseen keskellä yötä. Kun tunnet olosi stressaantuneeksi, sympaattinen hermosto aktivoituu, mikä voi saada sinut heräämään. Syke ja verenpaine ovat koholla.

Nämä muutokset kehossa voivat myös vaikeuttaa nukahtamista uudelleen. Stressitasosi on usein kohonnut, jos koet huolenaiheita, kuten epävarmuutta työstä, ihmissuhteista, terveydestä tai taloudesta.

2. Insomnia eli unettomuus

Jos heräät useita kertoja yön aikana etkä pysty nukahtamaan uudelleen, saatat kärsiä unettomuudesta tai nukahtamisvaikeudesta.

Lue myös: 10 vinkkiä unettomuutta vastaan

Joka kolmas suomalainen on kärsinyt unettomuudesta ja joka kymmenes yli kuukauden mittaisista unihäiriöistä (lähde Duodecim Terveyskirjasto). Ja useimmiten ongelma on vanhemmilla aikuisilla, etenkin naisilla.

Reseptillä määrättyjä unilääkkeitä käytettiin Suomessa vuonna 2019 keskimäärin 33,50 annosta tuhatta asukasta kohti vuorokaudessa (lähde Suomen lääketilasto). Mutta kaikki eivät tarvitse vahvoja unilääkkeitä nukkuakseen. Joillekin luonnon oma unihormoni melatoniini, kuten 8hours, voi riittää: Melatoniinia kutsutaan ”unihormoniksi”, koska se auttaa kehoa nukahtamaan ja korjaamaan uni-valverytmiä. Melatoniini-ravintolisät ovat suosittuja unettomuuden hoitoon uniongelmista kärsivien ihmisten keskuudessa.

3. Ikääntyminen ja uni

Ikä vaikuttaa myös uneen. Kun vanhenet, unisyklisi muuttuu – ja iän myötä lääkkeiden käyttö lisääntyy usein, mikä muuttaa luonnollista unirytmiäsi entisestään.

Unen laatu heikkenee, koska alat viettää vähemmän aikaa syvässä unessa, ja olet siksi alttiimpi melun ja valon herättäville vaikutuksille.

On myös yleisempää herätä aikaisemmin iän myötä. Mutta on olemassa valopilkkujakin: Eräs tutkimus osoittaa, että kognitiivinen käyttäytymisterapia ja valohoito voivat parantaa unen laatua.

4. Lääkkeet ja unettomuus

Jotkut lääkkeet voivat häiritä yöuniasi. Esimerkkeinä:

  • Masennuslääkkeet (SSRI) (voivat häiritä REM-unta ja heikentää unen laatua)
  • Beetasalpaajat (johtavat usein väsymykseen ja voivat aiheuttaa nukkumisvaikeuksia)
  • Kortisoni (unettomuus on yleinen sivuvaikutus)

Sinun kannattaa puhua lääkärillesi, jos sinulla on unihäiriöitä lääkityksen seurauksena. Ehkä voit myös tehdä joitain elämäntapamuutoksia paremman unen edistämiseksi.

Lue myös: Nuku hyvin jo 7 päivässä

5. Muut terveyteen liittyvät syyt

Yöllä heräämiseen voi liittyä myös muita terveyteen liittyviä syitä:

  • Uniapnea
  • Levottomat jalat (levottomien jalkojen oireyhtymä)
  • Masennus
  • Neuropatia (kokemus käsien ja jalkojen pistelystä)
  • Laajentunut eturauhanen (johtaa usein lisääntyneeseen virtsaamistarpeeseen)

Siksi on tärkeää käydä tarvittaessa lääkärillä ja hoitaa taustalla olevia syitä.

Lue myös: Uniongelmat: Näin saat paremman unen

Mutta vaikka huonoon uneen on monia syitä, onneksi on myös paljon yksinkertaisia asioita, joita voit tehdä varmistaaksesi hyvät yöunet!

10 vinkkiä, joiden avulla nukut koko yön

  • Mene nukkumaan tarpeeksi väsyneenä nukahtaaksesi helpommin. Jos jäät makaamaan hereillä yli 30 minuutiksi, voit yhtä hyvin nousta ylös.
  • Vältä tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttöä juuri ennen nukkumaanmenoa.
  • Vältä alkoholin tai kahvin juomista illalla (voi häiritä unisykliä).
  • Älä katso kelloasi, kun heräät yöllä (se vain stressaa sinua).
  • Mene nukkumaan samaan aikaan joka ilta. Nouse ylös samaan aikaan.
  • Pidä makuuhuone pimeänä ja viileänä.
  • Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaan menemistä, kuten kirjan lukeminen tai meditointi.
  • Harrasta liikuntaa päivisin. Mutta ei illalla lähellä nukkumaanmenoa!
  • Älä syö suuria aterioita juuri ennen nukkumaanmenoa.
  • Ja vältä tupakkaa.

Sinun kannattaa mennä lääkäriin, jos uniongelmilla on seurauksia arjessa, kuten:

  • Muistiongelmat
  • Olet väsynyt päivällä
  • Et työskentele samalla tavalla kuin normaalisti

Hyvin yksinkertainen ratkaisu, joka edistää hyviä nukkumistapoja, on tehokas, ilman reseptiä saatava melatoniini – kuten pureskeltava unitabletti 8hours. Sen melatoniini auttaa lyhentämään nukahtamiseen kuluvaa aikaa. B6-vitamiini auttaa lisäksi vähentämään väsymystä ja uupumusta. Juuri nyt voit kokeilla tätä suosittua unituotetta puoleen hintaan!

8hours

Kokeile 8hours 60 päivän ajan

50% alennuksella – vain 17,25

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.