Miksi REM-uni on niin tärkeää?

Kun nukut, käyt läpi viisi erilaista vaihetta, joista REM on tärkein vaihe – ja ehdottoman välttämätön oppimisen ja muistiin tallentamisen kannalta.

REM-vaiheeseen siirryt yleensä noin 90 minuuttia nukahtamisen jälkeen. Sykli toistuu 90 minuutin välein yöllä. REM-uni on keskeinen osa oppimistasi, ja se on erityisen tärkeä lasten normaalille aivokehitykselle. Pikkulapset viettävät myös enemmän aikaa REM-unessa kuin aikuiset.

Mitä REM tarkoittaa?

REM on englanniksi ”rapid eye movement” ja tarkoittaa nopeita silmänliikkeitä. REM-vaiheessa silmäsi liikkuvat nopeasti eri suuntiin.

Tämä on myös univaihe, jossa aivoaallot muistuttavat eniten hereillä olevaa tilaa, mutta suurin osa lihaksistamme on lamaantuneina.

Lue myös: Mitä tehdä, jos en saa nukutuksi?

Kuinka paljon REM-unta on tavallista?

Ei ole olemassa yksimielisyyttä siitä, kuinka paljon REM-unta tarvitsemme, mutta keskimäärin olet REM-vaiheessa 3-5 kertaa joka yö, ja jokainen vaihe pidentyy yön aikana. Viimeinen vaihe kestää noin tunnin.

Normaalisti terveille aikuisille on tavallista viettää 20-25% unesta REM-vaiheessa. Jos nukut 7-8 tuntia, noin 90 minuuttia tulisi olla REM-unta.

REM-uni ja uneksiminen

Aivot eivät lakkaa toimimasta nukahtamisen jälkeen, sen sijaan syvä alitajunta ottaa vallan. Kun uneksit ja näet unia, tyhjennät aivosi asioista, joita et tarvitse. Monet tutkijat uskovat, että uneksimme päästäksemme eroon merkityksettömistä muistoista ja selvittääksemme vaikeita ajatuksia ja tunteita. Tutkimus osoittaa myös, että unet auttavat meitä tallentamaan muistoja.

Tiedämme, että REM on erittäin tärkeä unillemme. Voit uneksia kaikissa univaiheissa, mutta näet unia eniten REM-vaiheessa.

Lue myös: Opas reseptivapaista univalmisteista

Liian vähäinen REM-uni voi olla vaarallista

REM-unen menetyksellä voi olla useita kielteisiä terveysvaikutuksia, kuten lisääntynyt sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen, liikalihavuuden ja masennuksen riski.

On kuitenkin syytä korostaa, että nämä hengenvaaralliset sairaudet voivat johtua myös yleisestä univajeesta, mutta on todennäköistä, että niihin liittyy myös uniajan menetystä.


REM ja unisykli

Nukahtamisen jälkeen käydään eräänlainen vuoristorata läpi, jossa on erilaisia ​​univaiheita. Kaksi pääluokkaa ovat NREM (syvä uni) ja REM (nopea silmän liike).

90 minuutin kuluttua käydään läpi seuraavat univaiheet:

Herääminen – kevyt uni – syvä uni – REM – sitten sykli toistaa itseään.

Vaiheet 1 ja 2: Kevyt uni

Tämä on unisyklin alku ja toimii siirtymänä syvempään uneen. Tämä vaihe voi kestää 5-10 minuuttia.

  • Lihakset alkavat rentoutua
  • Pulssi laskee
  • Syke hidastuu
  • Kehon lämpötila laskee

Vaiheet 3 ja 4: Syvä uni

Tämä on syvän unen tai delta-unen (NREM) alku, kun aivot alkavat tuottaa hitaita delta-aaltoja. Et koe silmien liikkeitä tai lihasten toimintaa. Tässä vaiheessa on vaikeampi herätä, koska keho reagoi vähemmän ulkoisiin ärsykkeisiin.

Tässä vaiheessa keholla on aikaa toipua:

  • Verenpaine laskee
  • Verenkierto lisääntyy lihaksissa
  • Kasvuhormonit vapautuvat
  • Kudoksen kasvu ja solujen korjaus tapahtuvat
  • Pitkät, hitaat aivoaallot
  • Aivot pääsevät eroon jätetuotteista

Vaihe 5: REM-uni

Kun siirryt REM-uneen, silmät liikkuvat nopeasti silmäluomien takana, ja aivojen aallot ovat samanlaisia ​​kuin hereillä ollessa. Hengitys tihentyy ja keho on hetkellisesti halvaantunut, kun uneksimme.

  • Hengitys tihentyy
  • Syke nousee
  • Aktiivinen aivotoiminta, unien näkeminen

Monet ihmiset tuntevat erityistä luovuutta, kun he heräävät REM-vaiheen jälkeen ja he pärjäävät paremmin ongelmanratkaisutehtävissä.

On monia, jotka kamppailevat nukahtamisen ja vaiheen 1 ja 2 välillä.

Onneksi voit saada apua täysin luonnollisesta melatoniinia sisältävästä ravintolisästä: Melatoniini on kehon oma unihormoni, joka kertoo aivoille, että nyt on pimeää ja aika nukkua.

8hours on ravintolisä, joka sisältää 1 mg melatoniinia teaniinin, kamomillan ja B6-vitamiinin lisäksi. Näiden ainesosien avulla sinun on helpompaa nukkua syvää ja hyvää unta sekä herätä terveellä ja virkeällä keholla ja mielellä!

Lähde:

https://psychcentral.com/lib/the-importance-of-rem-sleep-dreaming/
https://www.whoop.com/thelocker/what-is-rem-sleep/
https://www.today.com/health/9-surprising-facts-about-dreams-may-help-you-understand-yours-1D80271467
https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-101
https://www.psychologytoday.com/us/blog/dream-factory/201708/dream-deprived-modern-epidemic